نامآوران ایرانی
20 مهر روز بزرگداشت حافظ (لسان الغیب) بر ملت بزرگ ایران همایون باد
- بزرگان
- نمایش از یکشنبه, 20 مهر 1393 06:43
- بازدید: 8470
درودی چو نور دل پارسایان بدان شمع خلوتگه پارسایی (لسان الغیب)
20 مهر روز بزرگداشت لسان الغیب؛ حافظ شیراز است. به قول دکتر ندوشن: حافظ، سخنگوی ضمیر ناآگاه ایرانی است. حرف حافظ تمام نشدنی است، برای اینکه حرف این مردم است. حرف گذشته ی دور و دراز یک کشور. حافظ فشرده ی کل تاریخ ایران را در این مجموعه نسبتا کم حجم جای داده، که یکی از عجایب است. بدینگونه می توان گفت که حافظ یک شاهنامهٔ کوچک را در دیوانش جای داده، یک مولانا فشرده شده، و سعدی بیشتر از همه، برای اینکه در بیان و کلام و سبک و روش او دنباله رو سعدی است. تفکر خیامی نیز بر آنها اضافه می شود. یعنی می توان گفت که او خلاصه این چهار تن است البته از همه کتابهای ارزشمند دیگر بهره برده.به قول خود حافظ "قدسیان گویی که شعر حافظ از بر می کنند". گوته پُرآوازهترین شاعر آلمانی خود را وامدار شعر حافظ می داند و سخت شیفته این شاعر ایرانی است و گوته از حافظ به عنوان استاد معنوی خویش نام میبرد و با الهام از او «دیوان غربی - شرقی» خویش را مینگارد. در واقع نگاه هستی شناسانه گوته، سخت متأثر از حافظ بود و این امر تا آنجا پیش رفت که گوته، خود اعترافی صریح در این زمینه دارد. در عالم خیال این احساس به گوته دست می دهد که زمانی در وجود حافظ زندگی می کرده است و همانطور که از شعرهای گوته مشخص است حافظ را همزاد خویش می نامد. شعری که دری پی می آید از اوست: ای حافظ ،سخن تو همچون ابدیت بزرگ است،زیرا آن را آغاز و انجامی نیست.....
اگر روزی دنیا به سر آید،ای حافظ آسمانی، آرزو دارم که تنها با تو باشم و در کنار تو باشم. همراه تو باده نوشم و چون تو عشق ورزم، زیرا این افتخار زندگی من و مایه ی حیات من است.
نام حافظ ده بار در مجموعه آثار فردریش نیچه، به چشم می خورد. بدون تردید دل بستگی و وابستگی یوهان وولف گانگ گوته به حافظ و ستایشی که وی در دیوان غربی شرقی از حافظ و حکمت شرقی او به عمل آورده، در کشاندن نیچه به سوی حافظ نقش بسیار ارزنده ای داشته است. نیچه فاخرترین فیلسوف غرب، مردی که در پی دگرگونی سازی همه ارزش هاست. کسی که به یاری فلسفه چکش، در پی بت شکنی است، نیچه همه بزرگان ادب و فلسفه غرب را از عهد باستان تا زمان خود، به زیر سوال برد و بطلان نظرات آنان را اعلام کرد اما از دو شرقی، یعنی زرتشت و حافظ به گونه دیگری سخن می راند. نیچه از حافظ چنان سخن می راند که تصویر "ابرمرد"ی که او در پی خلق آن یا به گفته دیگر "انسان آرمانی" نیچه بود.
شکر شکن شوند همه طوطیان هند زین قند پارسی که به بنگاله می رود(حافظ)
طرح از مریم شمسایی
نیچه، حافظ را در سروده ای چنین به تصویر می کشد
به حافظ
می خانه ای که پی افکنده ای
رفیع تر است از هر خانه ای
و شرابی که در آن انداخته ای
نتواند نوشیدن، جهانی
مرغی که ققنوس بود، روزی و روزگاری
کنون، میهمان خانه تست
زاد، روزی « کوهی » که « موشی » و آن
گمان و گوییا، آن هم خود تست
٢
همه ی آن ها که گفتم هستی و هیچ
تو، هم می خانه ای،
و هم، جام شراب
تو ققنوسی،
تو کوهی و تو موش
تو در خود می شوی، ور جاودانه
ز خود سر می زنی، هر دم، هماره
ها ز تو در فکرت آیند « بلندا »
را همه تو روشنایی « ژرفا » که
تو هستی، مایه ی مستی مستان
چرا و بهر چیست
ترا، جام و شرابی؟
برگردان شعر از دکتر هوشنگ طالع.
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
طرح از مریم شمسایی
نوشتارهای بیشتر در این زمینه:
حافظ زیستی
یادگاری که در این گنبد دوار بماند
بیتالغزل حافظ
حافظ و تجدید عهد الست
حافظ پژوهشی در تاجیکستان
کزازی: هیچ ایرانی نیست که حافظ را خوش نداشته باشد
تأثیر حافظ بر محیط ادبی بخارا و شعر نوین تاجیکستان
حافظ و قرآن پارسی - سرودهٔ سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)
اشارات قرآنی در شعر حافظ
شمیم کلام امام علی (ع) دراشعار حافظ
طنز حافظ - دکتر محمدرضا شفيعى کدکنى
يادداشتى درباره تأثر خواجه حافظ از داستان شيخ صنعان
چهره حافظ در آیینه دیوان او
حافظ و شاعران آلمان
کاووس حسنلی: حافظ هرگز از دردهای مردم فاصله نگرفت
چهره حافظ در آیینه دیوان او
شعر حافظ تبلوری از فرهنگ ایرانی و اسلامی - لسان الغیب سرآمد غزلسرایان جهان
از شهر حافظ تا دیار رودکی
مهرگان، جشن برداشت محصول
حافظ کیست؟ - دکتر حسن انوری
حافظ و حقوق بشر
حافظ، پاسخ به کدام نیاز ماست؟
مکتب حافظ، مکتب رندی
در خلوت انس با حافظ - بخش نخست
در خلوت انس با حافظ - بخش دوم
در خلوت انس با حافظ - بخش سوم
در خلوت انس با حافظ - بخش چهارم و پایانی
همیشه منتظریم که فرنگی ها از مشاهیر فرهنگی و ادبی ما حرف بزنند!
حافظ مخاطبشناسترین شاعر شعر فارسی است
حافظ معجزهگر و جادوگر زبان است
شمول معنایی شعر حافظ و تاویلهای یکسونگرانه
حافظ - علی دشتی
اگر سیره قدما ادامه می یافت، امروز حافظ تر از حافظ هم داشتیم
غلام حافظ خوش لهجه خوش آوازم
تصحیح دسته جمعی دیوان حافظ نتیجه بخش نیست
حافظ جوهرۀ فرهنگ ما را به زبان عشق میگوید
حافظ هنوز با ما زندگی میکند و با ما میخندد
صنایع ادبی در اشعار حافظ
چرا قدسیان شعر حافظ از بر می کنند؟
فردریش نیچه، سعدی و حافظ
درباره اصغر دادبه
حافظ همراه رنجهای ماست
حافظ بند از بند ادبیات اروپا گسست
ایران و حافظ در دیوان گوته
تاثیر حافظ در ادبیات و مردم ایران و جهان
زبان شعر حافظ در خدمت درد مردم است
دو خاصیت عجیب در کلام حافظ
مرزى براى حافظ نیست
اسطوره سازی حافظ
اشعار حافظ بیت الغزل معرفت است/ راز تفأل به دیوان حافظ
مقام قرب حافظ
براستی تو کیستی حافظ؟
مکتب حافظ
معرفی کتاب تأمّل در حافظ
حافظ شیرازی شمس الدین محمد
نظر «گوته» آلمانی در مورد «حافظ» ایرانی / محمد بقایی ماکان
ویژه نامه مهرگان
جشن مهرگان بر ملت بزرگ ایران همایون و خجسته باد
جشن مهرگان به روایت لغت نامه شادروان دهخدا
خط فارسی بازماندهٔ خطهای کهن ایران
توانایی زبان فارسی در معادلسازی
نظریۀ اخلاقی – ایرانی کم آزاری و تجلی آن در آرای برخی از متفکران و شاعران
ستایش انگلس از زبان و ادبیات فارسی
زبان فارسی و هویّت ملّی
پیرامونِ زبانِ فارسی - بابک آذرتات(علیخانی)
زبان فارسی و آموزش عشایر
تاثیر انکار ناپذیر ادبیات فارسی بر لئوتولستوی
شعر درباره ایران زمین 11 - شهر خالی
گستره ایران فرهنگی را باید در متون کهن جستوجو کرد
چرا «جشن مهرگان» را نمیتوان «جشن عشق ایرانی» نامید
زبان فارسی، عامل بنیادین وحدت و پویایی حوزۀ فرهنگ ایران(دکتر پرویز ورجاوند)
مانایی حافظ در گرو چیست؟
شرح دینانی از غزلیات حافظ تمام شد
«شب حافظ» (هفتاد و سومين شب از سلسله شبهاي مجله بخارا)
«حافظ» در اتاق شعر
حافظ در هنر و ادب امروز
در آستانۀ اجرای اپرای حافظ در شیراز؛ غریبپور: با شعار نمیتوان فرهنگ و هویت ملی را پاسداشت
برنامههای روز بزرگداشت حافظ اعلام شد
معرفی کتاب تأمّل در حافظ
مکتب حافظ
کوشش برای تاریخمندکردن شعر حافظ
همایش بزرگ پیر مغان - سال 1387
همایش حافظ به روایت ادب و هنر امروز - روز نخست
برگزاری گرامیداشت یادروز حافظ در پنج شهر ایران و هفت کشور جهان