خبر
-
خبر
-
نمایش از جمعه, 10 خرداد 1392 15:55
-
بازدید: 4324
برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی
آزمونهای پرلز (PIRLS)
آزمون پرلز، یک مطالعۀ بینالمللی برای بررسی پیشرفت سواد خواندن در دانشآموزان 9 یا 10 ساله است که معمولاً در پایۀ چهارم ابتدایی هستند. انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) هر پنج سال یک بار این آزمون را بهصورت هماهنگ و در سطح جهانی انجام میدهد.
adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | KITH 1996 air streak max Low Release Date , BabylinoShops , nike jordan retro 2 black
جمهوری اسلامی ایران در سالهای 2001، 2006 و 2011 در این آزمون شرکت کرده و قرار است در دورۀ بعدی در سال 2016 نیز شرکت کند. مرکز بینالمللی تیمز و پرلز از کشورهای عضو مطالعۀ پرلز 2016 درخواست کرده است که داستانها و متنهای ادبی و علمی پیشنهادی خود را برای این مرکز بفرستند.
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی ملاکهای تهیه متنهای آزمون پرلز را برای استفادۀ عموم نویسندگان ترجمه کرده و در دسترس قرار میدهد. در صورت تأیید و پذیرش توسط مرکز بینالمللی تیمز و پرلز ISC کالج بوستون آمریکا وابسته بهIEA ، متن به نام نویسنده در دفترچۀ آزمون پرلز (مقدماتی و اصلی) ثبت میشود.
در فراخوان پیوست ارسالی از مرکز بینالمللی مطالعۀ تیمز و پرلز کالج بوستون آمریکا از کشورهای عضو درخواست شده است تا بر اساس ملاکهای اعلامشدۀ آزمون پرلز، متون ادبی و علمی خود را تهیه و برای انتخاب، پیشنویس متن آزمون پرلز 2016 را به نشانیاین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید یااین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال دارند. در صورت تصویب متن پیشنهادی در گروه تدوین متون (RDG)پرلز 2016، ضمن اخذ اجازۀ نشر، مطلب مورد نظر به نام فرد میشود.
ترجمه و اصل فراخوان ارائۀ متون به آزمون پرلز ازاینقرار است:
ترجمۀ فارسی «فراخوان ارائۀ متون»
ارائۀ متون به پرلز مقدماتی و پیشرفته 2016 (PIRLS و (prePIRLS
مرکز مطالعاتی تیمز و پرلز (TIMSS & PIRLS) جهت آماده کردن مطالب ارزشیابی برای آزمون پرلز (2016)، مشتاقانه منتظر تعامل با کشورهاست. اوّلین مرحلۀ این کار عبارت است از انتخاب متون ادبی و اطلاعاتی که پایه و اساس سؤالات تستی طرحشده محسوب میشوند.
برای اطمینان از اینکه آزمون پرلز یک ارزیابی جهانی درست و موثّق است، به کمک شما در یافتن متنهای ادبی و اطلاعاتی با کیفیت بالا نیازمندیم.
ما در دورۀ 2016 به طرح دو متن ادبی جدید و دو متن اطلاعاتی جدید برای آزمون پرلز پیشرفته و همچنین برای آزمون پرلز مقدّماتی نیاز داریم. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که متنها به اندازۀ کافی عالی و مناسب هستند، دو برابر متون مورد نیاز برای ارزیابی در این آزمون را بهعنوان یک کار آزمایشی در نظر میگیریم. بنابراین، پیشبینی میکنیم که تستهای آزمایشی برای پرلز پیشرفته و پرلز مقدّماتی (2016) شامل موارد زیر باشند:
ـ چهار متن ادبی PIRLS
ـ چهار متن اطلاعاتی PIRLS
ـ چهار متن ادبی prePIRLS
ـ چهار متن اطلاعاتی prePIRLS
تعیین شانزده متن باکیفیت برای تستها کاری چالشبرانگیز است که در موفقیت این ارزیابی نقش مهمی دارد و مستلزم مشارکت تمام کشورهاست.
در این فرایند برای آنکه مناسبترین متون برای پرلز انتخاب شوند، باید تعدادِ متونی را که مورد بررسی قرار میدهیم بسیار بیشتر از آنچه استفاده خواهیم کرد باشد.
معیارهای متن پرلز (2016)
هدف پرلز (2016) عبارت است از ایجاد تجربۀ خواندن صحیح و معتبر برای دانشجویان (یا دانشآموزان) مرتبط با متون و موضوعاتی که به طور معمول با آن سروکار دارند.
مرکز مطالعاتی بین الملی تیمز و پرلز (TIMSS & PIRLS) برای کمک به تعیین متون با کیفیت بالا و مناسب آزمون، مجموعهای از معیارهای متن را در نظر گرفته است. معیارهایی که در ادامه به آنها اشاره میشود در هنگام ارائۀ متون و همچنین در زمان بررسی متون پیشنهادی باید بهعنوان راهنما مورد استفاده قرار گیرند.
در اولین جلسۀNRC در هامبورگ، فرصت بحث و بررسی دربارۀ این معیارها و آموزش چگونگی پرداختن و به کار بردن این معیارها در متون پرلز (2016) فراهم شد.
هر متنی که در PIRLS و prePIRLSمورد استفاده قرار میگیرد باید از معیارهای زیر برخوردار باشد:
ـ محتوای متن به دانش تخصصی کمی نیاز داشته باشد.
ـ محتوای متن برای گسترۀ وسیعی از دانشآموزان جالب توجه و سرگرمکننده باشد.
ـ زبان متن بهسادگی قابل ترجمه باشد.
ـ مناسب با سؤالات در هریک از مراحل درک مطلب پرلز باشد.
ـ حاوی یک پیام یا موضوع اصلی قابل تشخیص و تعمیم فراتر از متن باشد (این معیار تنها در مورد متون ادبی صدق میکند).
اطلاعات بیشتر دربارۀ این معیارها در صفحات بعدی داده شده است.
اطلاعات بیشتر دربارۀ معیارهای متن پرلز (2016)
متناسب بودن ازلحاظ ارتباطات میانفرهنگی
لطفاً از موضوعات یا مضمونهایی که دانشآموزان سال چهارم بعضی فرهنگها به آن حساس هستند و با به دانش و اطلاعات فرهنگی خاصی نیازمند است، اجتناب کنید. مثالهایی از موضوعاتی که برای دانشآموزان قابل قبول یا آشنا نیستند، در ادامه آمده است:
ـ متونی که نسبت به جنسیت (زن یا مرد بودن)، گروههای مذهبی، قومی یا نژادی ایجاد حساسیت کند.
ـ متون مربوط به اقدامات مذهبی یا فرهنگی خاص یا تعطیلات ملی.
ـ متون مرتبط با منابع جغرافیایی خاص که در سطح گسترده شناختهشده نیستند.
ـ متون متمرکز بر کارها و اقداماتی که فقط در بعضی کشورها رایج و متداولاند.
متون واضح، منسجم و بهسادگی قابل دنبال کردن
در متون باید از جملات نسبتاً پیچیده و دارای واژگان یا عبارتهای پیوندی استفاده شود. لطفاً از متونی که مبتنی بر جملات پیچیدهاند و دارای موضوعات فرعی که بهخوبی به یکدیگر ربط داده نشدهاند و یا دارای فاصلههایی هستند که باعث سردرگمی در درک مطلب مفهوم متن میشوند، اجتناب کنید. برعکس، متونی که فقط از جملات ساده استفاده میکنند نیز پایینتر از سطح مناسب برای پرلز قرار دارند.
درگیر کردن زبان با واژگان گویا یا تخصصی
متنهایی که مبتنی بر زبان و واژگان انتزاعی با حجم بالا و احتمالاً برای دانشآموزان ناآشنا هستند، برای پرلز، بسیار پیشرفته و سطح بالا محسوب میشوند. در مقابل، متونی که تنها از زبان ادبی و واژگان آشنا استفاده میکنند نیز پایینتر از سطح مناسب برای پرلز قرار دارند.
محتوای متن به دانش تخصصی کمی نیاز داشته باشد
اگرچه متون بهکاربردهشده در پرلز دانشآموزان را با اطلاعات جدید آشنا میکند، اما بسیار مهم و حائز اهمیت است که این اطلاعات به شیوهای ارائه شوند که بهسادگی برای خوانندۀ ناآشنا با آن موضوع، قابل فهم باشند.
محتوای متن برای گسترۀ وسیعی از دانشآموزان جالب توجه و سرگرمکننده باشد.
لطفاً از متونی که صرفاً برای گروه خاصی جالب توجه هستند (مانند متونی که فقط برای دختران جالب توجهاند نه پسرها) اجتناب کنید. بهعلاوه، از مطالبی که برای دانشآموزان سال چهارم نامناسباند نیز باید به طور کلی اجتناب کرد، مانند مطالب و موضوعاتی که بیش از حد کامل یا مصوَّر هستند که ممکن است برای اکثر دانشآموزان بسیار آشنا یا خستهکننده باشند.
مبتنی باشد بر زبانی که بهسادگی قابل ترجمه است.
لطفاً از متونی که حاوی اصطلاحات محاورهای یا عامیانه ـ که در روایت داستان مهماند اما قابل انتقال به زبانهای دیگر نیستند ـ اجتناب کنید. بهعلاوه از متونی که مبتنی بر زبان فنی ـ تکنیکی یا علمیاند و قابلیت ترجمۀ مستقیم در بعضی زبانها را ندارند، اجتناب کنید.
با طیف وسیعی از سؤالات بهوجودآمده در هریک از مراحل درک مطلب پرلز هماهنگی داشته باشد.
هر متن باید بتواند فرصتهای زیر را در اختیار دانشجویان یا دانشآموزان قرار دهد:
ـ بر روی اطلاعاتی که بهروشنی گفته شدهاند، تأکید کرده، آنها را بازیابی کند.
ـ استنباطها و نتیجهگیریهای درست و سرراست داشته باشد.
ـ به تفسیر و تکمیل ایدهها و اطلاعات بپردازد.
ـ به بررسی و ارزیابی محتوای متن، زبان آن و عوامل متنی (مربوط به متن) بپردازد.
پرلز مقدماتی بیشتر بر ارزیابی مواردی تأکید میکند که مستلزم تمرکز دانشآموزان بر اطلاعاتی است که بهروشنی قابل ذکر و بازیابی باشند. بنابراین، بعضی از سؤالات پیچیدهتر بایستی از عمق کافی و مناسب برخوردار باشند.
مراحل ارائۀ متن PIRLS 2016
زمانی که متنی را برای پرلز مقدماتی و اصلی در نظر گرفتید که دارای معیارهای متن ذکرشده هه هست، مراحل زیر را برای ارائۀ آن به مرکز مطالعات بینالمللی TIMSS & PIRLS دنبال کنید:
1. اگر متن به زبان انگلیسی نیست، لطفاً آن را به انگلیسی ترجمه کنید.
2. ما ترجیح میدهیم که در صورت امکان متنها را بهصورت الکترونیکی دریافت کنیم. اگر متن به شکل الکترونیکی نیست، لطفاً آن را ـ با تمام کارها و تصاویر گرافیکی اصلی و صفحه یا صفحات عنوان که همراه با نام نویسنده، توضیحدهنده و ناشر است ـ اسکن کنید.
3. متن، صفحات عنوان و تصاویر و کارهای گرافیکی را بهصورت ضمیمه، به نشانی پیامنگار این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید به خانم katiendrucker ارسال کنید.
4. اگر ترجیح میدهید که یک نسخۀ چاپشده از متن تهیه کنید، میتوانید آن را به نشانی زیر پست کنید:
PIRLS
TIMSS & PIRLS International Study Center
188 Beacon Street
Chestnut bti4MA02467
USA
5. همراه با ارائۀ متن، لطفاً هر نظر یا دیدگاهی دربارۀ متن و سؤالات درک مطلب که لازم میدانید، بفرستید.
علاقهمندان میتوانند اصل فراخوان را به زبان انگلیسی از اینجا بارگیری کنند.
نوشتن دیدگاه