میراث یک ملّت؛ یوسفی که به غلامی میفروشنش تشکیلات میراث فرهنگی در هر کشوری، از مهمترین ارکان پشتیبان و مقوم فرهنگ آن کشور است. بهتازگی مدیریت «سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری» تصمیم گرفته تا بهدنبال مصوبة دولت بخشهایی گوناگون از این سازمان را برای کاستن از تراکم جمعیت تهران به چند استان کشور انتقال دهد. از آنجا که شمار کارکنان این سازمان اندک است و این جابهجایی بهطور ناگهانی اعلام و به اجرا گذاشته شده، انتقادها و اعتراضهایی را در سطوح مختلف برانگیخته است. جدا از انتقادهایی که کارکنان و کارشناسان این سازمان طی روزهای گذشته ابراز داشتهاند، دکتر حکمتالله ملاصالحی، استاد دانشگاه تهران، سردبیر مجلة باستانشناسی و از اندیشمندان کشور، از منظری منتقدانه و در عین حال جامعنگر به این موضوع پرداخته و با یادآوری لزوم پرهیز از برخوردهای دستوری و غیرکارشناسانه در عرصة فرهنگ، به برخی از تبعات منفی تکهتکه کردن و انشقاق سازمان میراث فرهنگی و انتقال آن از پایتخت اشاره کرده است. پیشتر صورت کوتاه شدة این نوشتار در روزنامه همشهری (31/4/1389) منتشر شده است. دنبالهی نوشتار http://www.iranboom.ir/didehban/yademan-ha/1104-miras-yek-mellat-yosefi-gholami.html
رمز مداومت تاریخی ایران دوّمین خصوصیّت که گفته میشود این است که کشوری است که بر سر راه قرار گرفته، یعنی جریانهایی که از شرق به طرف غرب میرفتند و برعکس آن، و همینطور شمال و جنوب – البتّه جریان تمدّن بیشتر شرقی غربی بوده است – همهی اینها میبایست از ایران بگذرند. بنا بر این کشوری بوده است جهانی، که محلّ توقفگاه تمدّنها بوده و برخوردها. دنبالهی نوشتار
پیوندهای ریشهدار و دیرپای فرهنگ ارمنی با فرهنگ ایرانی بنا بر سرودههای شاهنامه، سررزمین نخستین و زادگاه ارمنیان میان دریای مازندران و آمودریا و دریاچه آرال بوده است، و بنابر وندیداد (بخشی از اوستا) همین سرزمین خاستگاه آریائیان جهان است و از همین روی ارمنیان یکی از نژادهترین تیرههای آریائیاند دنبالهي نوشتار
آرمانهای انقلاب مشروطه بخش اعظم نگاه ما ایرانیها به انقلاب مشروطه، کاهشگرایانه است. بهقول طرفداران ایدئولوژی علم، دچار یک تقلیلگرایی هستیم و انقلاب مشروطه را از کل به یکی از عناصر آن کاهش میدهیم. سپس بر آن پایه، در مورد آرمانها، پیآمدها و دستآوردهای انقلاب مشروطیت تحلیل میکنیم. چنین نگرشی خطاساز است. دنبالهی نوشتار