گردشگری
سعدیه - آرامگاه سعدی
- گردشگری
- نمایش از چهارشنبه, 16 فروردين 1391 07:01
- بازدید: 7474
برگرفته از تارنمای سعدی شناسی
کوروش کمالی سروستانی
آرامگاه شیخ مشرفالدین مصلحالدین سعدى شیرازى شاعر قرن هفتم است که در سال 606ﻫ..ق در شیراز به دنیا آمد و در سال 695ﻫ..ق در شیراز درگذشت.
آرامگاه وى در شهر شیراز و در دامنه کوه فهندژ، در انتهاى خیابان بوستان واقع شده است. این مکان در ابتدا خانقاه شیخ بوده که وى اواخر عمر خود را در آنجا مىگذرانیده و سپس در همانجا نیز مدفون گردیده است. براى اولین بار در قرن هفتم توسط خواجه شمسالدین محمد صاحبدیوان وزیر معروف آباقاآن، مقبرهاى بر فراز قبر سعدى ساخته شد.در سال 998 ﻫ..ق به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران گردید و اثرى از آن باقى نماند، تا این که در سال 1187ﻫ..ق به دستور کریمخان زند، عمارتى از گچ و آجر بر فراز مزار شیخ ساخته شد که شامل دو طبقه بود.
طبقه زیرین داراى راهرویى بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع مىشد. در دو طرف راهرو دو اتاق کرسىدار ساخته شده بود. در اتاقى که سمت شرقى راهرو بود، مقبره سعدى قرار داشت و معجرى چوبین آن را احاطه کرده بود. قسمت غربى راهرو نیز به موازات قسمت شرقى، شامل دو اتاق مىشد، که بعدها شوریده (فصیح الملک) شاعر نابیناى شیرازى در اتاق غربى این قسمت مدفون شد. طبقه بالاى ساختمان نیز همانند طبقه زیرین بود؛ با این تفاوت که بر روى اتاق شرقى که قبر سعدى در آن جا بود، به احترام شیخ اتاقى ساخته نشده بود و سقف آن به اندازه دو طبقه ارتفاع داشت.
این بنا در دوره قاجاریه، در سال 1301 توسط فتحعلىخان صاحبدیوان مرمت شد و چند سال بعد نیز حبیباللّه خان قوامالملک دستور تعمیر و ترمیم قسمتى از بنا را صادر کرد و تولیت آن به شیخ ملا زینالعابدین شیرازى سپرده شد. بنایى که در زمان کریمخان ساخته شده بود، تا سال 1327 برپا بود. در سال 1329 به کوشش على اصغر حکمت و توسط انجمن آثار ملى ایران، بقعه کنونى به جاى ساختمان قدیمى براساس طرح مهندس محسن فروغی و مهندس علی صادقی ساخته شد و مراسم افتتاح رسمى آن در اردیبهشت ماه 1331 برگزار گردید. ورودى مجموعه در راستاى ورودى آرامگاه است. ساختمان به سبک ایرانى ساخته شده است.
این ساختمان داراى 8 ستون از سنگهاى قهوهاى رنگ است که در جلوى مقبره قرار دارند و اصل بنا با سنگ سفید و کاشى کارى مزیّن شده است. بناى آرامگاه از بیرون به شکل مکعب است، اما در داخل هشت ضلعى است و با دیوارههایى از جنس مرمر و گنبدى لاجوردى ساخته شده است. بنا در سمت چپ به رواقى متصل مىشود که در آن هفتطاق وجود دارد که با کفسازى سیاه رنگ به آرامگاه شوریده شیرازى پیوند مىخورد. این آرامگاه در یک اتاق قرار دارد و کتیبهاى بر سر در آن است که شاعر را معرفى مىکند و شعرى از خود شاعر بر کاشىهاى سرمهاى بر روى دیوار نوشته شده است.بنای اصلی آرامگاه سعدی 261 متر مربع مساحت دارد و در باغی به وسعت تقریبی 10000 متر مربع قرار گرفته است.
ساختمان اصلى آرامگاه شامل دو ایوان عمود بر هم است که قبر شیخ در زاویه این دو ایوان قرار گرفته است. بر روى آرامگاه گنبدى از کاشىهاى فیروزهاى رنگ ساخته شده است. سنگهاى پایه بنا، سیاه رنگ است و ستونها و جلوى ایوان از سنگ قرمز مخصوصى ساخته شده است. نماى خارجى آرامگاه از سنگ تراورتن و نماى داخلى آن از سنگ مرمر است.سنگ قبر در وسط عمارتى هشت ضلعى قرار دارد و سقف آن با کاشىهاى فیروزهاى رنگ تزیین شده است. در هفت ضلع ساختمان، شش کتیبه قرار دارد که از قسمتهایى از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ انتخاب گردیده و به خط ابراهیم بوذرى نوشته شده است. متن کتیبه دیگر، از على اصغر حکمت است که در مورد چگونگى ساخت بنا توضیحاتى داده است.در ضلع غربى، قصیدهاى با مطلع زیر دیده مىشود:
خوش است عمر، دریغا که جاودانى نیست
پس اعتماد بر این چند روز فانى نیست...
در ضلع شمال شرقى ابیاتى از بوستان با این مطلع نوشته شده است:
الا اى که بر خاک ما بگذرى
به خاک عزیزان که یاد آورى...
در ضلع جنوب شرقى، کتیبهاى دیگر از حکایت گلستان با این عبارت آغاز مىشود: «یاد دارم که با کاروان همه شب رفته بودم...»در ضلع جنوب غربى، غزلى از بدایع با این مطلع نوشته شده:
اى صوفى سرگردان، در بند نکو نامى
تا درد نیاشامى، زاین درد نیارامى...
در ضلع شمال غربى ایوان (نزدیک آرامگاه شوریده) دوازده بیت از قصیدهاى با مطلع زیر وجود دارد:
خاک من و توست که باد شمال
مىببرد سوى یمین و شمال...
در ضلع شرقى نیز دوازده بیت از قصیدهاى به خط نستعلیق و با این مطلع دیده مىشود:
بسى صورت بگردیده است عالم
وز این صورت بگردد عاقبت هم...
در ضلع شمال غربى، غزلى از طیبات به خط شاهزاده ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیمورى، با این مطلع حک شده است:
به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
على اکبر خان قوام الملک شیرازى، سنگ قبر کنونى را که سماق سرخ کم رنگى است، بر روى قبر شیخ نصب کرد و کتیبه زیر را که از اشعار بوستان است، با خط نستعلیق عالى بر آن نگاشت:
کل شى هالک و انت الباقى
کریم السجایا، جمیل الشمیم
نبى البرایا، شفیع الامم...
در عمق ده مترى صحن آرامگاه، قناتى وجود دارد که آب آن داراى مواد گوگردى و جیوه مىباشد، آب این قنات به درون حوضى که آن را حوض ماهى مىنامند و در زیرزمین جریان دارد، مىریزد. این حوض در سمت چپ آرامگاه واقع شده و در داخل به شکل هشت ضلعى است. حوض ماهى زیر بنایى در حدود 25/30 متر دارد و به وسیله 28 پله به صحن آرامگاه متصل مىشود. مشهور است که سعدى نزدیک زاویه خود، حوضچههایى از سنگ مرمر ساخته بود که آب در آنها جریان داشته است. شگون شستشوى خود در این آب، خصوصاً در شب چهارشنبه سورى، جزء معتقدات مردم شیراز بوده است. کاشى کارىهاى داخل حوض ماهى که به سبک معمارى سلجوقى است، در سال 1372 توسط استاد کاشیکار «تیرانداز» طراحى شده و توسط میراث فرهنگى اجرا گردیده است. بر فراز حوض ماهى یک نورگیر به شکل هشت ضلعى و دو نورگیر چهار ضلعى در طرفین آن قرار دارد. زیرزمین سعدیه امروزه به چایخانه سنتى تبدیل شده است. دو ساختمان آجرى در کنار حوض ماهى وجود دارد که مربوط به دفتر آرامگاه است.کتابخانه عمومى سعدیه و ساختمانى دیگر که سرویسهاى بهداشتى در آن قرار گرفته، در محوطه این آرامگاه وجود دارد. محوطه باغ به سبک ایرانى گل کارى، درختکارى و باغچه بندى شده است. در وسط حیاط دو حوض مستطیل شکل، با جهت شمالى ـ جنوبى در دو طرف محوطه آرامگاه قرار دارد و حوض دیگرى در جهت شرقى ـ غربى در مقابل ایوان اصلى بنا واقع شده است. بر روى در ورودى سعدیه این بیت نگاشته شده است:
ز خاک سعدى شیراز بوى عشق آید
هزار سال پس از مرگ او گرش بویى
قطعههایى از کتیبه سنگى مربوط به سر درآرامگاه که متعلق به زمان کریمخان زند بوده و در اثر سانحهاى در گذشتههاى دور شکسته شده، هم اکنون در درون آرامگاه محفوظ مانده است. این قطعه ضمن خاکبردارى خیابان براى تعمیر آسفالت از دل خاک بیرون آمده است. بر روى سنگ مذکور قسمتى از شعر سعدى به خط ثلث عالى با مطلع زیر نوشته شده است:
الهى به عزّت که خارم مکن
به ذلّ گنه شرمسارم مکن
در اطراف مقبره، قبور زیادى از بزرگان وجود دارد که بنا به وصیت خود، در آن جا مدفون شدهاند. طرح توسعه محوطه آرامگاه از سال 1380 و توسط شهرداری شیراز با همکاری سازمان مسکن و شهرسازی اجرا شده که طی آن وسعت سعدیه به 5/4 هکتار رسیده است. از سال 1376 به پیشنهاد بنیاد فارسشناسی اول اردیبهشت ماه به نام روز سعدی نامگذاری شد و همه ساله برنامههای ویژهای در محوطه آرامگاه برگزار میشود. آرامگاه شیخ مشرفالدین سعدى شیرازى در تاریخ 18/9 /1354با شماره 1010 در فهرست آثار ملى به ثبت رسیده است.
منابع: آثار عجم، فرصتالدوله شیرازى، انتشارات بامداد، 1362، ص 466 / اقلیم پارس، سیدمحمدتقى مصطفوى، نشر تابان، تهران، 1364، ص 55 / بزرگان شیراز، رحمتاللّه مهراز، انتشارات انجمن آثار ملى، شیراز، 1348، ص 228/ بزرگان نامى پارس، محمدتقى میر، انتشارات دانشگاه شیراز، 1368، ج 1 ص 341 / تاریخ بافت قدیمى شیراز، کرامتاللّه افسر، انتشارات انجمن آثار ملى، تهران، 1353، ص 101 / تذکره هزار مزار، ترجمه شدالازار توسط عیسى بن جنید شیرازى، تصحیح نورانى وصال، انتشارات کتابخانه احمدى شیراز، 1364، ص 477 / جغرافیاى کامل ایران، عبدالرضا فرجى، دبیران گروههاى آموزشى جغرافیاى استانها، شرکت چاپ و نشر ایران، تهران، 1366، ج 2، ص 860 / دایرة المعارف اسلامیه، ج 11 ص 420، 412 / دایرةالمعارف بناهاى تاریخى ایران در دوره اسلامى، بناهاى آرامگاهى، ویرایش محمدمهدى عقابى، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى، 1376، ص 49 / سفرنامه دیالافوآ در زمان قاجاریه، ترجمه فرهوشی، کتابفروشی خیام، تهران، 1361، ص 418 / شیراز در گذشته و حال، حسن امداد، اتحادیه مطبوعاتى فارس، ص 305، 151 / شیراز شهر جاویدان، على سامى، انتشارات نوید شیراز، 1363، ص 203، 226 / فارسنامه ابن بلخى، ابن بلخى، توضیح و تحشیه منصور رستگار فسایى، بنیاد فارسشناسى، 1374، ص 408 / فارسنامه ناصرى، حاج میرزا حسن حسینى فسایى، تصحیح و تحشیه منصور رستگار فسایى، امیرکبیر، تهران، 1367، ج 2، ص 1200 / فرهنگ فارسى دکتر معین، محمد معین، امیرکبیر، تهران، 1356، ج 5، ص 763ـ764 / لغتنامه دهخدا، علىاکبر دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، 1372، ج 8، ص 1204 / معمارى ایران (دوره اسلامى)، به کوشش محمدیوسف کیانى، جهاد دانشگاهى، تهران 1366، ج 2، ص 87.